Vidiečanova Habovka 2019

13. apríla 2019

Postupová súťaž a prehliadka hudobného folklóru dospelých –Vidiečanova Habovka 2019, ktorej vyhlasovateľom je Národné osvetové centrum v Bratislave. Podtatranské osvetové stredisko v Poprade uskutočnilo okresné kolo tejto súťaže pod názvom Z Tatranského prameňa v termíne 13. apríla 2019.

Kategórie súťaže:

  • Sólisti speváci
  • Spevácke skupiny
  • Ľudové hudby
  • Sólisti inštrumentalisti

Vystúpenia umelcov hodnotila odborná porota v zložení: Ing. Ladislav Bačinsky, Košice, Ing. Martin Ťasko, Vranov nad Topľou a Danka Rožárová z Popradu.

Sólisti speváci, spevácke duá

Okres Kežmarok

Zlaté pásmo s postupom – sólista Michal Janigloš z Folklórneho súboru Magura (Kežmarok)

Michal Janigloš si na súťaž pripravil goralské piesne zo zvukového záznamu Karola Plicku, na ktorých spieva Matej „Maček“ Pitoňák a vyhotovené sú v 30-tych rokoch 20. stor. Karol Plicka chodieval do obce Ždiar od roku 1928 a prespával u svojho kamaráta Mateja „Mačeka“ Pitoňáka, kde zhotovil zvukový záznam, z ktorého bol čerpaný námet pre spevácke číslo.

Okres Poprad

Zlaté pásmo s postupom – Pavol Janík z Liptovskej Tepličky

Pavol Janík zanechal veľmi dobrý dojem s baladou Dolu dolinami, v ktorej opisuje tragickú smrť drevorubača, muža pracujúceho s koňom v lese od autorky Márie Mezovskej, ktorá ju zložila po tragickej nehode muža z obce pred desiatkami rokov. Pieseň zľudovela a po rokoch ju objavil vnuk nebohého muža, Pavol Janík, a predniesol ju na tejto súťaži.

Zlaté pásmo s návrhom na postup – Simona Chovanová (Batizovce) s piesňami z Batizoviec zo zbierky č. 4 Slovenských ľudových piesní.

Strieborné pásmo – Michaela Piervolová (Štrba), Petra Kondulová  (Liptovská Teplička)

Bronzové pásmo – Jaroslav Smolár (Liptovská Teplička)

Spevácke skupiny

Okres Kežmarok

Zlaté pásmo s postupom – Goroli z Lendaku

Mužská spevácka skupina Goroli z Lendaku pôsobí od začiatku roku 2018. Aktuálne má 11 členov a harmonikára. Zámerom skupiny je potešiť srdce pri speve a prispieť k zachovaniu kultúrneho dedičstva. Vo svojom repertoári majú predovšetkým piesne z regiónu, kde pôsobia. Interpretované piesne boli: Hej, Poľana, Poľana; Gory, nase gory; Rano ranko, ranušinko; Vysôko gorka

Okres Poprad

Zlaté pásmo s postupom – Ženská spevácka skupina Štrbän zo Štrby za ženské svadobné piesne zo Štrby pri nosení darov a rúcha „Otvárajce branu; Neraduj sa šuhaj; Dobre tej materi; Hej, majeran“

Zlaté pásmo s návrhom na postup – Mužská spevácka skupina Tepličan z Liptovskej Tepličky s piesňami „Keď ide šlogár šlog rombať; Oceľová sekerečka“

Strieborné pásmo – Ženská spevácka skupina z Batizoviec so vstupom pod názvom Batizovské piesne, čerpané z archívnych záznamov piesňových zbierok, ktoré sa spievali v kúdeľných izbách a na zábavách.

Ľudové hudby

Okres Kežmarok

Zlaté pásmo s postupom – Ľudová hudba Magura (Kežmarok)

Hudobné číslo Ľudovej hudby Magura tvorili melódie, ktoré boli v minulosti interpretované ľudovou hudbou pod vedením Gustáva Klempára. Pramenný materiál bol získaný od Terézie Klempárovej (dcéry primáša). Členovia ľudovej hudby Klempárovcov pôsobili ako ľudová hudba bývali vo Veľkej Lesnej a okolí do roku 1957. V roku 1957 sa rodina presťahovala do Kežmarku, kde jej niektorí členovia spolu s primášom Gustávom K. začali aktívne hrávať vo folklórnom súbore Magura. Ľudová hudba však naďalej pôsobila ako samostatná zložka a medzi jej herné príležitosti naďalej ostávalo aj hranie v oblasti Zamaguria.

Okres Poprad

Zlaté pásmo s postupom – Heligonkári z Batizoviec, ktorí sa predstavili zmesou Batizovských ľudových piesní

Sólisti inštrumentalisti

Okres Poprad

Zlaté pásmo s postupom – inštrumentalista Miroslav Riša z Batizoviec, ktorý zahral „piesne z Podpoľania“ na fujare

Juraj Švedlár
odborný pracovník na úseku folklóru