67. ročník
Hviezdoslavov Kubín je postupová súťaž a prehliadka v umeleckom prednese poézie a prózy, v tvorbe recitačných kolektívov a divadiel poézie detí, mládeže a dospelých. Umelecký prednes je prostriedkom na vyjadrenie vlastných pocitov, záujmov, názorov a postojov prostredníctvom zvolených literárnych textov a vlastného rečového prejavu. Osobnostná, názorová a estetická sebaprezentácia na verejnom vystúpení vedie interpreta k rozvíjaniu jeho predstáv, emócií, myslenia a k zdokonaľovaniu jeho reči, výrazu i kontaktu s publikom.
Okresné kolo – POPRAD, KEŽMAROK, LEVOČA – 21. júna 2021
POROTA:
- Mgr. Monika Naštická, riaditeľ Podtatranská knižnica v Poprade
- Emil Turčan, pedagóg Poprad
- Ľuda Szabová, pedagóg Poprad
- Dušan Kubaň, učiteľ ZUŠ, člen DS COMMEDIA Poprad
- Zuzana Barilová, POS Poprad
Počet prihlásených recitátorov: 108
Vyradení (pre nesplnenie podmienok súťaže): 4
Na krajské kolo recitačnej súťaže Hviezdoslavov Kubín postupuje iba súťažiaci, ktorý získal 1. miesto Porota vybrala 20 1. miest v jednotlivých kategóriách. V niektorých kategóriách porota neudelila 1.miesto. Porota udelila ceny a diplomy pre 1. miesta, diplomy, čestné uznania.
Porota si vypočula cez 8h videonahrávok.
Najúspešnejšie školy s počtom ocenených recitátorov za jednotlivé okresy:
- okres Poprad- Spojená škola Letná
- okres Kežmarok – ZŠ Dr. D. Fischera
- okres Levoča – ZUŠ
Videozáznam z hodnotenia poroty
TV Poprad odvysielalo reportáž: Hviezdoslavov Kubín ovládol online priestor
Hodnotenie poroty
Dušan Kubáň
Tohtoročné okresné kolá HK priniesli niekoľko zaujímavých textov a niekoľko zaujímavých prednesov. Okrem toho priniesli aj niekoľko námetov do budúcej tvorby: Naozaj chcete byť recitátor, ktorý poslucháčov uspí monotónnym prednesom? Alebo mu radšej utajíte význam textu nesprávnym umiestnením prízvuku a pauzy? Vyberiete sa cestou klišé, alebo ponúknete svoju originalitu? Držím recitátorom palce, aby sa o rok mohli do HK prihlásiť skúsenejší a odvážnejší.
Monika Naštická
67. ročník Hviezdoslavovho Kubína sa konal netradičným spôsobom. Vypočuli sme si 104 nahrávok recitácií. Hodnotili sme jednotlivých účastníkov v poézii a próze, v 4 kategóriách a z 3 okresov. V tomto ročníku bol výber ukážok veľmi dobrý. Objavili sa „noví“ spisovatelia a ich tvorba. Ostali síce aj takí, ktorých deti radi recitujú už niekoľko rokov, ale čo bolo pozitívne z môjho pohľadu, boli to menej známe básne a príbehy. Páčil sa mi jazykový prejav u väčšiny recitujúcich. Slovenský jazyk rezonoval. Ešte stále však bojujeme s rýchlosťou prednesu, interpretáciou otázok, či nelogickými prestávkami v dlhých vetách alebo dokonca medzi jednotlivými slovami. Aj keď nie som zástancom online súťaží, takáto realizácia mala svoje výhody pre členov poroty. Záznam sa dal vrátiť späť, niekoľkokrát prehrať, uistiť sa o tom, že výber ocenených
bol správny.
Emil Turčan
Hodnotenie súťažných prednesov bolo netradičné – online, porota si prezrela a vypočula cca recitátorov. Takéto hodnotenie súťažiacich umožnilo prednes si opakovane pustiť a takto ho hodnotiť, ale absentovala prítomnosť divákov. Nie každý recitátor mal rovnaké technické možnosti na nahratie prednesu a v niektorých prípadoch prednes ovplyvnili rušivé zvuky napr. z chodby.
Poézia – v 1. a v 2. kategórii výber orientovať podľa charakteru žiaka (veselému – vtipný text…….), aby recitujúci žiaci mohli obsah citovo podfarbiť, nie iba odrecitovať spamäti. Starší žiaci v 3. kategórii si prevažne zvolili primeraný text, ktorý pekne zarecitovali, vo 4. kategórii boli prednesy prevažne prežívané recitátormi, pochopili ich myšlienky. Najmladší recitátori potrebujú viac pracovať pod vedením pedagógov, objavuje sa v prednese „tzv. spievanie“ – chyby v slovnom i vo vetnom prízvuku, pozor treba dať na myšlienkové presahy a postoj pri recitovaní (strnulé ruky). Starší recitátori ešte viac potrebujú pracovať s intenzitou hlasu a s melódiou viet.
Próza – výber bol pestrý a primeraný veku recitátorov. Aj pri próze bola väčšia aktivita v príprave ponechaná na žiakov. Niektoré texty boli nad časový limit – učitelia ich mohli skrátiť a upraviť. Mladší recitátori mohli recitovať uvoľnenejšie, využívať rozdielnu melódiu viet (oznamovacie – opytovacie a zvolacie), starší gradovať prednes podľa obsahu.
Výber ukážok bol pestrý, prevažne vekuprimeraný (na odporúčanie učiteľa) a recitátormi zvládnutý. Výslovnosť v poézii aj v próze bola pekná spisovná. Príprava recitátorov je dlhodobý proces a potrebné je venovať mu čas počas celého školského roka, prípadne aj počas viacerých školských rokov.
Ľuda Szabová
Pri tomto on-line hodnotení chcem najskôr poďakovať všetkým recitátorom za ich vystúpenia, zagratulovať víťazom i oceneným. USB kľuč dal dostatok času porote na hodnotenie, možnosť porovnať i opakovane vypočuť si súťažné vystúpenia. Porotu zaujali najmä tie texty, ktoré boli originálne, vtipné, mali v sebe dynamiku deja, pointu a recitátorom „sadli“. Opäť sa vyskytli texty, ktoré dobre poznáme a opakujú sa. Chcem ešte podotknúť, ze recitátor si môže upraviť pôvodný text, vyškrtnúť niektorú časť textu. A bolo by super, keby si recitátori vyberali text sami, čítali a hľadali, aby mali tak dostatok času sa s textom zžiť. Väčšina recitátorov text prežívala, dávala najavo svoje pocity, ktoré prirodzene korešpondovali s textom. Podarilo sa im tak oveľa ľahšie a presvedčivejšie vyjadriť umeleckým slovom príbeh, zmýšľanie a konanie postáv, hlavnú líniu či myšlienku. Boli aj „mŕtve“ tváre, zbytočne gestá a neprirodzená mimika. V technike prednesu dominovali skúsení recitátori III. a IV. kategórie. Niekedy interpreti zabúdali na pauzy, využitie tempa, členenie textu, recitoval nepriamu reč, ktorú stačilo len „obyčajne“ a prirodzene povedať. Ľubozvučnosť a čistota spisovnej slovenčiny zazneli temer vo všetkých vystúpeniach. Ale počuli sme aj nesprávnu melódiu opytovacej vety, nesprávny prízvuk, zbytočný doraz na slova, predlžovanie a naťahovanie krátkych slabík.
Zuzana Barilová
Nebudem prvá, ktorá spomenie netradične spracované okresné kolá HK súťaže, na jednej strane nevýhoda – strata kontaktu s recitátorom, ale aj výhoda – ako porotca som si mohla záznam pustiť viackrát, hľadať hlbšie pozitíva, negatíva prednášajúceho, chyby sa vo všetkých troch okresoch opakujú: tempo, rytmus, melodika, artikulácia, pochopenie textu, nevhodný text, nadmerné gestá, postavenie, oslovenie „ obecenstva „ niekedy je menej – viac, to platí pri dĺžke textu, nie je umenie naučiť sa 9 minút naspamäť, stačí 5 – kvalitne, nemohla som si nevšimnúť rozdielnosť jednotlivých prednášajúcich, štatisticky nám vybehli tri školy: tri „učiteľky„ vďaka ktorým sa ich recitátori umiestnili na prvých, druhých miestach v jednotlivých okresoch.
- Poprad- Spojená škola Letná
- Kežmarok – ZŠ Dr. D. Fischera
- Levoča – ZUŠ
Stále platí, že výhodou je práca s textom: môže sa skracovať, preskakovať, upravovať v rámci ukážky, niektorým súťažiacim priťažil nevhodný text – zbytočne dlhý, pre inú vekovú kategóriu,…
Pozitíva: najväčším je zrealizovanie okresných súťaží, v roku 2020 sa HK uskutočnil iba v okrese Poprad, aj to vo veľmi oklieštenej forme, v roku 2021 sa nám podarilo zoskupiť recitátorov vo všetkých troch okresoch Poprad, Kežmarok, Levoča spadajúcich pod Podtatranské osvetové stredisko, stály záujem o recitáciu, o literatúru, o slovenský jazyk, za čo recitátorom, pedagógom, ktorí venujú častokrát svoj voľný čas tejto záľube – Ďakujeme.
Vyhodnotenie
OKRES POPRAD
Prihlásených celkovo:
- I. kat: 16
- II. kat: 13
- III. kat: 11
- IV. kat: 9
I. kategória – poézia:
1. miesto: Miriam Vaľková, Spojená škola Letná Poprad, Vladislav Vaľko – Na hubách
2. miesto: Adam Birčák, Spojená škola – Základná škola Dominika Tatarku Poprad, Milan Rúfus – O priveľkej repe
3.miesto: Ema Koreňová, ZŠ MŠ Vagonárska Poprad, Jana Humeníková – Svetluška
I. kategória – próza:
1. miesto: Tatiana Mrázová, Spojená škola sv. Jána Pavla II. Poprad, C.S. Lewis – Lev, šatník a čarodejnica
2. miesto: Kristián Bazczík, Spojená škola Letná Poprad, Krista Bendová – O načisto hlúpej krajine
3. miesto: Gréta Martinková, ZŠ s materskou školou Jarná Poprad, Marta Hlušíková – Možno je náš dedko bosorák
II. kategória – poézia:
1. miesto: Nina Černajová, Spojená škola Letná Poprad, T.S. Eliot – Gus: Kocúr z divadla
2. miesto: Denisa Dulová, ZŠ sv. J.Pavla II. Poprad, Veronika Lukačovičová, Marianna Ibrahimi – Sen, psia duša
3. miesto: Laura Kubovová, ZŠ MŠ Vikartovce, Sergej Michalkov – O citlivke
II. kategória – próza:
1. miesto: Beáta Sabaková, Spojená škola Letná Poprad, Gianni Rodari – Prečo nos utiekol
2. miesto: Lilian Zemčáková, Gymnázium Kukučínova Poprad, Lucy Maud Mongomeryová – Anna zo zeleného domu
3. miesto: Klára Zámečníková, ZŠ s MŠ Spišské Bystré, Miloš Macourek a Adolf Born – Ako Mach a Šebestová zachraňovali tetu Vilmu v Paríži
3. miesto: Klára Knapíková, ZŠ sv. J.Pavla II.Poprad, Dagmar Pokorná – Slnečnicová mama
III. kategória – poézia:
1. miesto: Tobias Černaj, Spojená škola Letná Poprad, Boris Vian – Zlá pamäť
2. miesto: Daniela Chocholová, SSŠ Rovná Poprad, I.A.Krylov – Chudák boháč
3. miesto: Viktória Kozubová, ZŠ Komenského Svit, Valentín Šefčík – Ako sa Pišta zaľúbil
III. kategória – próza:
1. miesto: Roman Thor Vítek, Spojená škola Letná Poprad, Ľudo Dobrovoda – Zaškrtí anakonda slona?
2. miesto: Kristína Uličná, Spoj.škola D.Tatarku – ZŠ Poprad, Paulina Prášilová – Kotúľ vzad
2. miesto: Daniel Nedoroščík, Spoj. škola J.Pavla II. Poprad, Peter Holka – Prekážkar v džínsach
IV. kategória – poézia:
1. miesto: Sára Benková, Gymnázium sv.J.Pavla II. Poprad, Milan Rúfus – Smrť kmotra a zázračný lekár
2. miesto: Simona Janigová, Spoj.škola Gymnázium D.Tatarku Poprad, L. Ferlinghetti – Dlhá ulica
IV. kategória – próza:
1. miesto: Slávka Šplaková, Gymnázium Kukučínova Poprad, Daniel Majling – Umenie milovať
2. miesto: Monika Grichová, Spoj.škola D.Tatarku, 4.ročné gymnázium Poprad, Svetlana Alexijevič – Vojna nemá ženskú tvár
3. miesto: Zuzana Nedoroščíková, Spoj.škola J.Pavla II. – gymnázium Poprad, Janko Jesenský – Vydaj
OKRES KEŽMAROK
Prihlásených celkovo:
- I. kat: 15
- II. kat: 12
- III. kat: 12
- IV. kat: 1
I. kategória – poézia:
1. miesto: Peter Ondo – Eštok, ZŠ Dr. Fischera Kežmarok, Miroslav Válek, Julian Tuwin – Ako sa Kubo stratil
2. miesto: René Kadaši, ZŠ s MŠ Nižná Brána Kežmarok, Daniel Hevier – koláž básní
3. miesto: Nikola Neupauerová, Spoj. Škola Lendak, Damijana Baginová – Anjelik Riško a písmená
I. kategória – próza:
1. miesto: Samuel Soják, ZŠ Dr. D.Fischera Kežmarok, Vincent Šikula – Ako Šebo zltol čerešňovú kôstku
2. miesto: Barbora Jackulíková, ZŠ s MŠ Nižná Brána Kežmarok, Éva janikovska – Keby som bol dospelý
3. miesto: Nina Urbanová, ZŠ Grundschule Hradné námestie Kežmarok, Lucia Bukovinská – Jazyčnica jazmína
II. kategória – poézia:
1. miesto: Soňa Brejková, ZŠ Grundschule Hradné námestie Kežmarok, Valentín Šefčík – Pubertína Pehatá
2. miesto: Juliána Koreňová, ZŠ Dr. D.Fischera Kežmarok, T.S. Eliot – Stará mačka Matróna
3. miesto: Slávka Fábryová, ZŠ s MŠ sv. Kríža Kežmarok, T.S. Eliot – Šibalova príručka mačiek
II. kategória – próza:
1. miesto: Kristína Hanesová, ZŠ Dr. D. Fischera Kežmarok, Mária – Kotvášová – Jonášová – Ako vonia škola
2. miesto: Emily Kovalčíková, ZŠ s MŠ sv. Kríža Kežmarok, Mária Kotvášová – Jonášová – Teľa na cezpoľnom behu
2. miesto: Mária Majerčáková, Spojená škola Lendak, autor neznámy – Zázračná rybka
III. kategória – poézia:
1. miesto: Natália Ferenčáková, ZŠ Dr. D. Fischera Kežmarok, Ľudmila Podjavorinská – Natáľka
2. miesto: Martin Halčin, Spoj.škola Lendak, Miroslav Válek – Len tak
3. miesto: Katarína Sterenčáková, ZŠ Ľubica, Ján Smrek – Psia balada
III. kategória – próza:
1. miesto: Adam Baláž, ZŠ s MŠ sv. Kríža Kežmarok, Branislav Jobus – Ako komáre Mirnix a Dirnix pracovali na oddelení hematológie
2. miesto: Simona Ferencková, ZŠ.J.M.Petzvala Spišská Belá, Jana Šulková – Dievča sa maskou
3. miesto: Noemi Glodžáková, ZŠ s MŠ Nižná Brána Kežmarok, Katarína Škorupová – Matka srnka, sestra upírka a jej brat zombík
IV. kategória – poézia:
1 .miesto: Soňa Kurtá, Gymnázium P.O.Hviezdoslava Kežmarok, P.O. Hviezdoslav – Veštva kukučky
OKRES LEVOČA
Prihlásených celkovo:
- I. kat: 3
- II. kat: 6
- III. kat: 5
- IV. kat: 1
I. kategória – poézia:
Čestné uznanie: Michaela Pardubská, ZUŠ Levoča, M.Rázusová – Martáková – Sedmokráska
I. kategória – próza:
2. miesto: Kornélia Kopaničáková, Súkromná ZŠ Levoča, Susannah Leighová – Skoková súťaž
2. miesto: Materj Fabiš, ZUŠ Levoča, Daniel Hevier – Mačkožravá myš
II. kategória – poézia:
1. miesto: Yasmin Eva Gilbertson, ZUŠ Levoča, Valentín Šefčík – Letná pošta
2. miesto: Vivien Senajová, Súkromná ZŠ Levoča, Valentín Šefčík – Pubertína Pehavá – alebo ako rastú chlapci
2. miesto: Jerguš Faltin, ZŠ Palešovo námestie Spišské Podhradie, Elena Štefanovičová – Naša babka činžiaková
II. kategória – próza:
1. miesto: Anna Zvancigerová, ZUŠ Levoča, Jela Abasová – Dievča z druhej strany monitora
2. miesto: Sabína Forgáčová, Súkromná ZŠ Levoča, David Walliams – Protiplán
3. miesto: Andrea Lisoňová, ZŠ Spišské Podhradie, Peter Karpinský- Adela, neopováž sa!
III. kategória – poézia:
1. miesto: Nina Galajdová, Súkromná ZŠ Spišský Štvrtok, Alfred Tennyson – Pani zo Shalottu
Čestné uznanie: Juraj Šandrej, ZŠ Spišské Podhradie, Janko Silan – Svet okolitý
III. kategória – próza:
1. miesto: Zoe Kočišová, Súkromná ZŠ Levoča, Vladislava Plančíková – Borka
2. miesto: Alexandra Kopkášová, ZUŠ Levoča, Ján Uličiansky – Beta analfabeta
Čestné uznanie: Lívia Topoliová, ZŠ Spišské Podhradie, Marika Syrová – Maliny dozrievajú v daždi
IV. kategória – poézia:
1. miesto: Tatiana Tivadarová, ZUŠ Levoča, M. Ábelová – Hlupáci, toto som ja
Vážení recitátori, Podtatranské osvetové stredisko v Poprade Vám ďakuje za tohtoročnú prácu na literárnom diele, ktoré aj vďaka Vášmu talentu, hlasu, interpretácii ožilo na okresnom kole recitačnej súťaže: 67. Hviezdoslavov Kubín.
Kníh je na svete ako hviezd na Nebi
/…stále je z čoho vyberať…/
čítajte, hľadajte ten „svoj„ text,
recitujte.
Tešíme sa na Vás o rok, na 68. ročníku HK
V Poprade 21. júna 2021.
Zuzana Barilová